Witajcie w drugiej części poradnika pokazującego krok po kroku jak stworzyć gry platformowe w Scratch. Tym razem pokażę Ci małą sztuczkę która pomoże ci w zbudowaniu naprawdę profesjonalnej produkcji.
Tu znajdziesz pierwszą część poradnika.
W tym artykule pokażę Ci jak wykorzystać w grze platformowej tak zwane hitboxy.
Czym jest hitbox?
To niewidzialny obiekt powszechnie stosowany w grach wideo do wykrywania kolizji. Zazwyczaj jest on przyczepiony do widocznej postaci.
Spójrz na ten screen z gry Minecraft:

Biała ramka wokół postaci to właśnie hitbox.
Jest wiele powodów dla których twórcy gier używają obszaru kolizji. W grach typu Minecraft, może być to wykrywanie, kiedy postać ma podnieść przedmiot, lub kiedy mob ma otrzymać trafienie. Na screenie możesz zauważyć, że czapka oraz ręce wiedźmy, są poza obszarem ograniczonym białymi liniami. Gdybyś strzelił do tych części postaci z łuku, program uznałby że nie trafiłeś w postać.
Do czego nam taka mechanika w naszej grze platformowej?
Używając swoich doskonałych umiejętności graficznych, poprawiłem naszego kota. Teraz ma nieco dłuższe wąsy.

Moja modyfikacja sprawiła, że teraz nasz kot dotykając wąsami do platformy, zachowuje się tak jakby na niej stał. Przyczyną problemu jest program który napisaliśmy w poprzednim wpisie. Nie rozpoznaje on, jaką częścią ciała kot dotyka platformy. Oczywiście nie takie był nasz cel. W końcu robimy profesjonalną produkcję! Tu przychodzi pora na wykorzystanie hitboxów.
Na początek zastąpimy naszego kota zwykłym prostokątem. Zakładam że wiesz już jak dodaje się duszki więc nie będę opisywał tego krok po kroku. Upewnij się tylko że narysowany przez ciebie obiekt jest dokładnie takiej samej wielkości jak twoja postać i znajduje się na środku ekranu. Autorzy Scratch niestety usunęli w 3 wersji przycisk który do tego służył. Ja zrobiłem to tak:

Po uruchomieniu gry zamiast kotem powinieneś teraz poruszać się narysowanym przed chwilą prostokątem.
Następnie modyfikujemy nasz skrypt dodając bloki zmiany kostiumu w dwóch miejscach.

Co robi teraz nasz program?
W pętli zmienia kostium postaci na prostokąt, następnie sprawdza wszystkie warunki dotyczące postaci ( sprawdzanie odbywa się dla prostokąta), a na koniec powtórnie zmienia wygląd na kota z długimi wąsami. Całość odbywa się tak szybko że gracz nie widzi zmiany kostiumu.
Dzięki takiej operacji nasza postać, będzie wykryła przeszkody, tak jak prostokąt, a żadne wystające części postaci, nie będą już stanowiły problemu.
Podsumowanie:
Gry platformowe w Scratch są bardzo popularne. Należą do jednych z najłatwiejszych do wykonania na początek. Mimo to i tak trzeba poświecić kilkanaście godzin aby wszytko przygotować. Tym bardziej że postanowiłeś zaprogramować ją samodzielnie. Tym większe brawa dla Ciebie. W kolejnym artykule poruszę temat tworzenia animacji dla naszej postaci.
Jak zrobić platformę? (to co jest na fioletowo pokazane)
U mnie skok działał i nie musiałam robić zmiennej „skok” , te kostiumy też działały dlatego że moja postać to koło niektóre elementy zepsuły moją grę.
mój projekt do naprawy: https://scratch.mit.edu/projects/386932309/
i zaczęło mi się robić że jak kliknę zieloną flagę to mi duszek sam idzie pomocy
ale ten kwadrat ma być wielkości tego kota z długimi wąsami, czy z krótkimi?
Niestety jak postać wchodzi po pochyłej ściance albo dotyka pionowej ściany to kostium zmienia się na kostium z prostokątem i to widać.
Cześć podaj link do projektu wtedy będę mógł sprawdzić i coś podpowiedzieć.
Pozdrawiam