PIX_2019

Konkurs PIX 2019 – jak przygotować się na poziomie ROOKIE

Już za chwilę rusza konkurs PIX 2019. Uczestnicy moich kursów programowania dla dzieci z zazdrością spoglądają na kolegów (i koleżanki) bawiących się w robotykę. Chcieliby pokazać swoje umiejętności tak jak „robotycy” na konkursie FLL organizowanym przez LEGO. Dzięki inicjatywie twórców aplikacji PixBlocks będą mieli taką okazję. W tym wpisie pokażę wam jak Maja ( rocznika 2012) i ja przygotowujemy się do tego konkursu. Mam nadzieję że i wam przydadzą się nasze wskazówki.

Kilka słów o konkursie Pix 2019

Na aplikację PixBlocks natknąłem się pisząc artykuł o darmowych aplikacjach do nauki programowania dla dzieci. Po krótkiej przerwie postanowiłem ponownie wykorzystać ja na moich zajęciach i tu czekała na mnie miła niespodzianka. Autorzy postanowili zrobić konkurs.

Rejestracja do konkursu PIX 2019 jest możliwa do 12 maja 2019 na stronie organizatora https://pix.edu.pl/. I to pierwszy krok jaki należy wykonać. Dla dzieci poniżej 13 roku życia zgłoszenia powinni dokonać rodzice.

Następnie pobieramy aplikację i instalujemy ją na komputerze. Poszczególne kroki tego procesu są doskonale opisane na stronie więc nie będę ich tu powtarzał.

Podoba mi się że konkurs w całości będzie przeprowadzony online i aby wziąć w nim udział, wystarczy wygodnie usiąść przed ekranem własnego laptopa. Z drugiej strony mam obawy jak organizatorzy zweryfikują samodzielność wykonywania zadań.

Uczestnicy konkursu zostaną podzieleni na 4 kategorie wiekowe:

  • 2010 – 2015 „ROOKIE” – programowanie blokowe (obrazkowe)
  • 2007 – 2009 „SKILLED” – programowanie blokowe (obrazkowe)
  • 2003 – 2006 „MASTER” – programowanie tekstowe
  • 1999 -2002 „EXPERT” – programowanie tekstowe

Konkurs Pix 2019 zostanie przeprowadzony w 2 etapach:

13 – 19 maja 2019 – eliminacje – każda z grup wiekowych otrzyma 10 zadań w aplikacji PixBlocks. Uczestnicy którzy wykonają poprawnie mi 60% zadań zostaną zakwalifikowani do etapu finałowego.

27 – 28 maja 2019 – finały – uczestnicy którzy przeszli kwalifikacje otrzymają kolejne 10 zadań. Na tym etapie konkursu oprócz poprawności liczyć się będzie również szybkość wykonywania zadań.

Zadania przed konkursowe

W tym artykule opiszę jak przygotować się do pierwszej kategorii.

Po zalogowaniu się do programu, od razu możemy spróbować swoich sił, w zadaniach przygotowanych jako rozgrzewka przed konkursem. Uprzedzam jednak że nie będzie to proste. Nie dostaniemy nic, poza treścią zadania i kilkoma przykładowymi blokami, których możemy użyć. Mimo wszystko przyjrzymy się przykładowym zadaniom. Zadania na konkursie prawdopodobnie będą wyglądały podobnie.

2015 – 2010 ROOKIE

Kategoria konkursowa ROOKIE przeznaczona jest dla najmłodszych programistów. Maja która pomagała mi przygotować ten artykuł jest z grudnia 2012 r. Ma 6 lat i osobiście uważam że to minimalny wiek, w którym jest szansa, że dziecko wykona te zadania samodzielnie.

Paradoksalnie największą frustrację budziły u Mai nie problemy ze znalezieniem rozwiązania, a odczytanie treści zadań 🙂

Dopiero uczy się czytać, składanie wyrazów i zdań sprawia jej jeszcze problemy. Niestety aplikacja nie ma funkcji odczytywania treści zadań. Na szczęście komunikaty są proste i zrozumiałe: Dorysuj sznurek do balona czy pokoloruj klucze na niebiesko.

W jednym z zadań autorzy mogli by zmienić opis, a raczej dopasować do wieku uczestników. Mam tu na myśli szczególnie zadanie 12 (na załączonym obrazku). Zanim przystąpiliśmy do jego wykonania, musiałem wytłumaczyć Mai, co to znaczy, że chorągiewki mają być „trzy razy wyższe”.

Konkurs PIX 2019 rookie zadanie 12

Jak poradziliśmy sobie z tym problemem?

Po prawej stronie, na górze okna jest umieszczona zielona gwiazdka. Po jej naciśnięciu aplikacja wyświetli obrazek pokazujący jak ma wyglądać efekt końcowy. Mając taką podpowiedź, moja uczestniczka, nie kłopotała się już czytaniem poleceń 😀

Zadania 1 – 5 – podstawowe bloki kodu

Bardzo proste zadania. W większości polegają na odpowiednim zaplanowaniu trasy dla króliczka. Od czasu do czasu, używając opcji zmiany koloru pixela.

Jedyną rzecz na którą warto zwrócić uwagę to próba napisania kodu ,od razu w całości , bez sprawdzania. Jeśli popełni się błąd trudno go wtedy odnaleźć. Dużo lepszym sposobem będzie podzielenie zadania na etapy. Aby było łatwiej i szybciej należy postępowa wg zasady: po poprawnym wykonaniu małej części zadania dopisać kod do pozostałej.

Maja nie miała najmniejszych problemów, z rozwiązaniem tych zadań. Jestem pewien, że pomogło jej doświadczenie z innej gry, Jej tytuł zdradzę ją na końcu artykułu bo przyda się do ćwiczeń konkursowych.

Zadania 6 – 10 – pętle

Do gry wchodzą powtórzenia lub jak ktoś woli iteracje. W dużym skrócie w obrazkach jest pewien powtarzalny wzór który należy wykonać określoną ilość razy aby stworzyć rozwiązanie.

Jak zabrać się do wykonania tych zadań?

  1. Odszukaj w obrazku powtarzalny wzór
  2. Zaplanuj ruchy królika , tak aby wykonał 1 część wzoru
  3. Jak mawia Maja wrzuć to do pętli na określoną ilość powtórzeń

W pierwszej chwili Maja chciała ułożyć kod jak w zadaniach 1-5. Czyli z pojedynczych bloków, z pominięciem pętli. Zorientował się dopiero gdy zauważyła, że przycisk odpowiedzialny za uruchomienie programu, gdzieś zniknął 🙂 W środkowej części ekranu, na górze aplikacja podpowiada, ile maksymalnie bloków kodu możemy użyć. Po przekroczeniu tej liczby, pokazuje komunikat i blokuje możliwość uruchomienia programu.

Program trzeba było skasować i napisać od początku. Taka wpadka na pewno nie pomoże wygrać finałów, gdzie obok poprawności, liczyć się będzie również czas wykonania zadań.

Zadania 11 – 15 – warunki

Nad rozwiązaniami tych pięciu zadań, Maja spędziła więcej czasu, niż nad pozostałymi dziesięcioma.

Wymagają dużo skupienia i bardzo dobrego opanowania podstawowych bloków, pętli oraz warunków.

Jedyną metodą jaka sprawdziła się w naszym przypadku było podzielenie zadania na malutkie kawałki.

Największym problemem stały się złożone warunki. Dlatego najpierw wykonaliśmy zadania 11 i 13 (w tych zdaniach w warunku trzeba wykonać tylko 1 akcję) a dopiero później pozostałe.

Mała programistka musiała dziesiątki razy poprawiać swój kod (szczególnie w zadaniu 12 i 14). Jednak z każdą poprawką królik przesuwał się o jedno pole do przodu. Dzięki temu nie straciła motywacji i wykonała do końca zadanie.

Jak ułatwić sobie ten etap?

Maja przed wykonaniem każdego zadania mówiła na głos co musi zrobić królik. Np. w zadaniu 12: „Królik musi iść w bok i sprawdzać czy widzi niebieską flagę” po czym wprowadzaliśmy odpowiedni kod i sprawdzaliśmy czy wykona się poprawnie. Dopiero po poprawnym zaprogramowaniu tego etapu przechodziliśmy do kolejnego. „jeśli widzi niebieską flagę to musi postawić maszt i iść w górę, postawić maszt i iść w górę, postawić żółtą flagę i zejść na dół”

Jak przygotować się do konkursu PIX 2019?

Dobra rada:) Zacznijcie od wykonania kursów w aplikacji PixBlocks. Jeśli zadania konkursowe, będą na zbliżonym poziomie, to dla poziomu ROOKIE wystarczy Kurs 1 i niektóre zadania z kursów 2,3,5,6.

Bez wykonania kursów, rozwiązanie zadań będzie baaardzo trudne!

Maja zanim zaczęła rozwiązywać zadania w PixBlocks, grała w Run Marco! W aplikacji znajdziecie zagadki które bardzo przypominają te z konkursu. Pierwsze poziomy pozwalają na ćwiczenie podstawowych komend, potem dochodzą pętle aż w końcu trafiamy na warunki. Link do gry i jej opis znajdziecie w moim artykule o aplikacjach do nauki programowania dla dzieci.

run_marco

Inne artykuły które mogą Cie zainteresować:

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top